تاتاهو

۱۳۹۲ اردیبهشت ۳۱, سه‌شنبه

دشت‌های شهرستان میاندوآب

در شهرستان میاندوآب، دشت میاندوآب‌غربی، میاندوآب شرقی و باروق واقع شده است که در مورد این دشتها توضیحاتی ارائه می‌گردد.شهر میــانـدواب آثار تاریخی دیدنی های دیدنیهای نقاط جاذبه مکان مراکز
ـ دشت میاندوآب‌ غربی :
دشت میاندوآب‌غربی مساحتی برابر ۴۷۱۰۰ هکتار دارد و در جنوب دریاچه ارومیه واقع شده و دارای ۷۵ پارچه آبادی می‌باشد. عمده‌ترین محدودیتهای اراضی قابل کشت آبی در این دشت مربوط به مسائل شوری، ماندابی و عوامل کیفی خاک است.
رودخانه سیمینه‌رود در محل ساری قمیش از دشت حاجی‌آباد خارج شده و به دشت میاندوآب‌غربی وارد می‌شود و این دشت را آبیلری می‌کند.
ـ دشت میاندوآب‌ شرقی :
دشت میاندوآب‌شرقی با مساحتی ۳۲۳۰۰ هکتار در جنوب و جنوب‌شرقی دریاچه ارومیه واقع شده است. آب زرینه‌رود که زه‌کش اصلی این دشت را تشکیل می‌دهد در محل سد نوروزلو ذخیره شده و بصورت منظم مورد استفاده مصارف کشاورزی اراضی آبخور در پایین‌دست قرار می‌گیرد.
ـ دشت باروق میاندواب :
 naj fhv,r
دشت باروق با مساحت ۱۴۲۰۰ هکتار در شمال دشت شاهین‌دژ و جنوب‌شرقی دریاچه ارومیه قرار گرفته است. عمده‌ترین محدودیت اراضی قابل آبیاری این دشت محدودیت از نظر جنس خاک و توپوگرافی می‌باشد. محصولات کشاورزی اصلی در کشت آبی‌گندم و جو و در کشت دیم نیز گندم و جو می‌باشد. از نظر آب سطحی قوری چای رژیم اصلی این دشت به حساب می‌آید. از آب زرینه‌رود نیز به وسیله سد انحرافی نوروزلو برای آبیاری زمین‌های دشت باروق استفاده می‌شود. ضمناً از آبهای زیرزمینی نیز در این دشت بهره برداری می‌گردد.
ـ دره‌های شهرستان میاندوآب :

در شهرستان میاندوآب دره‌های دلمه و دره‌ علی‌یار و قابل اهمیت و مورد توجه و علاقه و گردشگران و علاقمندان به طبیعت است:

 از دره‌های زیبای شهرستان میاندوآب
ـ دره دلمه :
دره دلمه که در پایین‌دست سد انحرافی نوروزلو قرار گرفته به لحاظ گزستان‌های ساحل رودخانه و خوش آب و هوا بودن آن مورد توجه گردشگران طبیعت و علاقمندان به صید تفریحی است.
ـ دره علی‌یار :
دره علی‌یار که در مسیر میاندوآب به شاهین‌دژ واقع شده به لحاظ چمن‌زارهای اطراف بیشتر مورد توجه شهروندان میاندوآب قرار می‌گیرد.
ـ منابع آب شهرستان میاندوآب :
منابع آب شهرستان میاندوآب را در سه بخش آب‌های سطحی (رودخانه‌ها)، آب‌های زیرزمینی (چشمه‌ها، قنوات و چاه‌ها) وآبهای راکد(تالابها، دریاچه‌ها) مورد بررسی قرار می دهیم .
ـ آبهای سطحی شهرستان میاندوآب :
ـ رودخانه ها :
رودخانه‌های شهرستان میاندوآب از رودخانه‌های دائمی و پرآب حوزه آبریز دریاچه ارومیه بوده و از کوههای کردستان و زمزیران و شاخه‌هایی از آن از حد مرزی استان آذربایجان‌غربی با استان زنجان و استان آذربایجان‌شرقی (سهند) سرچشمه می‌گیرند و در جهات شمال به جنوب و شرقی به غربی شهرستان جاری هستند و در قسمت‌های علیا از قعر دره‌های عمیق می‌گذرند که طرفین آنها را کوههای مرتفعی احاطه کرده است و در قسمت سفلی با بستر عریض متوجه دریاچه ارومیه می‌شوند، رودخانه‌های جاری میاندواب  عبارتنداز:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر