تاتاهو

۱۳۹۲ اردیبهشت ۳۱, سه‌شنبه

رودخانه‌های« شهرستان میاندوآب»


ـ رودخانه زرینه‌رود (جغاتوچای) میاندواب  cvdki v,n
این رودخانه با طول حدود ۲۴۰ کیلومتر یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه می‌باشد که از کوههای چهل چشمه کردستان و قره الیاس بین سقز و بانه با نام «چم سقز» سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه از مجموعه‌ای از سرشاخه‌های دائمی، فصلی و سیلابی تشکیل می‌شود. و ۳ شاخه اصلی به نامهای ساروق چای، خرخره چای، سقز چای و زرینه‌رود که در سد شهیدکاظمی بوکان به هم پیوسته و با ادامه مسیر پس از دریافت شاخه‌های هولاسو و آجرلو و شاخه‌های فصلی متعدد به طرف دریاچه ارومیه سرازیر می‌گردد.

ـ سیمینه‌رود ( تاتائو )  میاندواب: sdldki v,n
سرشاخه‌های اصلی این رودخانه از دامنه‌های شمالی کوههای زمزیران و خسرو و ابراهیم جلال و مام سور سرچشمه می‌گیرند. ودر امتداد کلی جنوب به شمال جریان یافته پس از مشروب نمودن زمینهای  کشاورزی کناره‌های خود به یکدیگر می‌پیوندد و به رودخانه سیمینه‌رود را تشکیل می‌دهند. سیمینه‌رود پس از مشروب کردن دشتهای مسیر خود در امتداد جنوب به شمال، در جنوب‌غربی شهر میاندوآب به سمت شمال‌غربی تغییر مسیر داده و پس از عبور از میان دشت میاندوآب‌غربی، به باتلاق‌های حاشیه جنوبی دریاچه ارومیه وارد می‌شود. از سرشاخه‌های پرآب سیمینه‌رود می‌توان به شاخه‌های زنبیل و حمزه‌آباد اشاره کرد.

ـ رودخانه لیلان‌چای میاندواب:
 v,nohki gdghk ]hd
رودخانه لیلان چای ازشاخه‌های فرعی زرینه‌رود است که از ارتفاعات جنوبی سهند سرچشمه گرفته و در مسیر خود ۴۰ کیلومتر از جنوب به سوی حنوب‌غربی تغییر مسیر می‌دهد.

آبهای زیرزمینی شهرستان میاندوآب :
آبهای زیرزمینی شهرستان میاندوآب را در سه بخش چشمه‌ها، قنوات و چاهها  بررسی میکنیم.
ـ چشمه‌ها و قنوات شهرستان میاندوآب :
چشمه‌های این شهرستان اغلب در مناطق کوهستانی ظاهر گردیده‌اند و بهره‌برداری از آب زیرزمینی از طریق چشمه و قنات مرسوم نمی‌باشد.
ـ چاههای شهرستان میاندوآب :

در شهرستان میاندوآب تعداد ۲۵۳۸ حلقه چاه وجود دارد که مجموع تخلیه سالانه این تعداد چاه در سال آبی ۱۳۸۰ ـ ۱۳۷۹ به میزان ۶۲۵/۱۲۴ میلیون مترمکعب بوده است. از مجموع چاههای مذکور تعداد ۱۳۳ حلقه چاه عمیق با تخلیه سالانه ۲۶۸/۲۱ میلیون مترمکعب و تعداد ۲۴۰۵ حلقه چاه نیمه عمیق با تخلیه سالانه ۲۶۸/۲۱ میلیون مترمکعب و تعداد ۲۴۰۵ حلقه چاه نیمه عمیق با تخلیه سالانه ۳۵۷/۱۰۳ میلیون مترمکعب مورد استفاده  قرار می‌گیرد.

ـ آبهای راکد شهرستان میاندوآب :
آبهای راکد شهرستان میاندوآب در سه بخش سدها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها بررسی می کنیم.
ـ تالابهای «شهرستان میاندوآب» :
ـ تالاب چنگیزگلی میاندواب:
تالاب چنگیزگلی در حد فاصل سه روستای سبز، قره‌گول و خطایی در جنوب میاندوآب واقع شده است. موقعیت جغرافیایی آن در َ۴ ، ْ۴۶ طول‌شرقی وَ۵۲ ، ْ۳۶ عرض شمالی است این تالاب در زمره تالابهای بوجود آمده در اراضی طغیانی شاخه‌های سیمینه‌رود بوده و همچنین از تجمع هرزآبهای تپه ماهوری جنوب و غرب روستای خطایی تشکیل می‌شود که چند چشمه کوچک نیز در کنار این تالاب دیده می‌شود. تالاب چنگیزگلی در حدود ۱۲ کیلومتری جنوب و غرب شاخه اصلی سیمینه‌رود قرار دارد.

تالاب چنگیز گلی در فصل پرباران
ـ سدهای شهرستان میاندوآب :
در محدوده میاندواب یک سد انحرافی بنام نوروزلو (سدانحرافی نوروزلو) احداث گردیده  است. این سد در ۱۵ کیلومتری جنوب‌شرقی میاندوآب در جوار قریه نوروزلو واقع گردیده است. این سد دارای ۵۱۰ متر طول تاج و ۱۶ متر عرض تاج بوده و ارتفاع آن ۶ متر می‌باشد. سطح دریاچه پشت آن به ۱۰۰۰ هکتار می‌رسد.
آب این سد توسط کانال‌های شرق و غرب احداثی دشت میاندوآب را آبیاری می‌کند و حدود سه سال است که قسمتی از آب شرب تبریز و بناب و آذرشهر و چند شهر آذربایجان‌شرقی از این سد تأمین می شود.
نمایی از سد نوروزلو و چشم‌انداز زیبای آن
ـ دریاچه ها میاندواب :
میاندواب در حریم ارومیه قرار گرفته است که در این زمینه در بخش ارومیه مطالبی ارائه گردیده است.
زمین‌شناسی شهرستان میاندوآب :
طبق نقشه زمین‌شناسی ایران تشکیلات زمین‌شناسی این منطقه بشرح زیرمی باشد:
تشکیلات دوران چهارم عمدتاً بصورت رسوبات جدید تراسهای قدیمی و چین خورده در دشت‌های اطراف مسیر رودخانه زرینه‌رود و سیمینه‌رود است که از شمال به جنوب کشیده  می‌باشد.
ـ لرزه خیزی :
براساس آخرین نظریات علمی در تقسیم‌بندی استان آذربایجان‌غربی برحسب پیش‌بینی احتمال وقوع زلزله محدوده شهرستان میاندوآب از نواحی بدون تخریب می‌باشد.
وضعیت قرارگیری شهرستان میاندوآب در نقشة پهنه‌بندی زلزله

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر